Farklı sosyal sistemler, farklı
sosyal değerleri ve normları barındırmaktadır. Bu da tüketicilerin moda
davranışına yansımaktadır. Kapıda ödeme tesettür Kapitalist toplumlarda moda değişimi kolayca
gözlemlenebilmektedir, ancak sosyalist toplumlarda çeşitli enformasyon
kısıtlamaları nedeniyle tüketiciler son moda eğilimi hakkında bilgi
alamamaktadır. Bu da sosyalist ve kapitalist toplumlarda farklı moda
eğilimlerinin gözlemlendiğini göstermektedir.
Kültürel gereklilikler ve sosyal
sistem tesettür tüketicinin moda yönelimini doğrudan etkilemektedir. Bunların yanında,
araştırmacılar kişisel görünümü ve giyim tarzını değiştirmeye neden olan üç
kişisel unsur öne sürmüşlerdir. Bunlar psikolojik ihtiyaç, kişinin modaya uygun
olma ve kişisel duygularını gösterme olarak tanımlanabilir. Fiziksel ihtiyaç,
kıyafetlerin işlevsel yanıyla ilgilidir. Uyandırılan ihtiyaç, iki farklı
perspektif içerir. tesettür giyim Bunların ilki, kişinin bir ofiste çalışırken giymesi gereken
belirli bir tarzın bekleniyor olmasıdır. Bu durumda kişi daha çok diğerlerinin
beklentilerine karşılık verir. İkinci perspektif ise, kişinin alışveriş, parti
gibi etkinliklere verdiği kişisel tepkiler sonucu oluşturduğu giyim tarzıdır.
Araştırmacılar bu ayrımları
belirttikten sonra sistemin nasıl işlediğini anlatmaktadır. Kaotik Moda
Tüketimi Modeli şöyle özetlenebilir:
Tüketici ilk başta ihtiyaçlarını
tatmin ferace modelleri edecek moda bilgilerini araştırır. Araştırmaları sonucunda bir araya
getirdiği bilgileri çeşitli filtreler kullanarak eler. Gündelik hayatlarında
iş, boş zaman, ev gibi çeşitli sistemlere dâhildirler. Bu sistemleri göz önünde
bulundurarak edindikleri bilgiler doğrultusunda hayal ettikleri görünümleri ve
onlardan beklenen görünümleri karşılaştırırlar. Tüketici yeni moda imajlarını
filtrelerken çatallanma başlar. Çeşitli
sistemler hakkındaki bilgiler
yönelimler
çatallanmayı ortaya çıkarır. Bir grup kullanıcı bir
sisteme yönelirken, başka bir grup kullanıcı başka bir sisteme yönelebilir.
Tüketicilerin çeşitlenen dönütleri moda değişimini etkiler ve çeşitlendirir.
Çatallanmanın ardından tuhaf çekici ortaya çıkar. Bu, belirli bir zamanda
belirli bir tüketici grubunun karar verme aşamasına olumlu dönüt veren faktör
ve özelliklerin nitel modellerini oluşturur. Kaos konseptine göre, bir
sistemdeki rastlantısal tavırlardan makro ölçekli tavrı çıkarsamak olanaklıdır.
Farklı sistem kombinasyonlarının farklı nitel modelleri bulunur ve bunlar
tüketici bir sistemden başka bir sisteme geçtikçe değişir. Nitel model
oluşturulduktan sonra, tüketici öngörülen sistem gerekliliklerini
değerlendirebilecektir. Eğer eğilim genç insanların sistem gereklilikleri ile
uyuşursa kabul edilecektir. Eğer eğilim bunların bir kısmı ile uyuşur ya da hiç
uyuşmazsa reddedilecektir.